Emocjonalność łączy się z kompetencjami społecznymi. Te dwa obszary wzajemnie na siebie oddziałują i przenikają w działaniu. Zdolność do rozpoznawania i nazywania własnych uczuć, emocji, a także radzenie sobie z nimi i z kontrolowaniem swoich działań i impulsów w taki sposób, aby było to zgodne z normami społecznymi, stanowi istotę prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. W okresie przedszkolnym dzieci rozwijają umiejętności społeczne, takie jak: zasady zachowania, maniery, sztuka współżycia z innymi ludźmi, oczekiwanie na swoją kolej, nawiązywanie znajomości, współpraca, dzielenie się i inne. Nie są to umiejętności wrodzone. Pierwsze relacje dziecko nawiązuje w rodzinie, rodzice najczęściej są głównym motorem rozwoju społecznego potomka. Nabyte umiejętności w tej relacji później wpływają na kontakty z innymi ludźmi. Relacja ta zbudowana jest na wzajemnym przywiązaniu, a także zasadach dominacji i podporządkowania. Drugą
Obecnie coraz więcej żłobków zatrudnia logopedę, jednak najczęściej nie odbywa się to w pełnym wymiarze godzin. Logopeda powinien być świadomy, w jakich zajęciach uczestniczą jego podopieczni. Wiele placówek oferuje wiele zajęć odziaływujących na różne obszary – funkcje słuchowe, motoryka mała, kinestezja. Wiele dzieci do 3. roku życia ma problemy w spożywaniu posiłków. Dzięki wsparciu specjalisty, opiekunowie i rodzice mogą dobrać do maluchowi odpowiednią łyżeczkę, kubek czy butelkę. Logopeda zazwyczaj ma możliwość obserwacji dziecka w grupie, ale także podczas zajęć indywidualnych. Ważne jest, aby jak najwcześniej sprawdzić, np. budowę i sprawność aparatu artykulacyjnego, wędzidełko, słuch, sposób oddychania czy napięcie mięśniowe w obrębie twarzy. Terapeuta przed zakwalifikowaniem dzieci do indywidualnej terapii powinien ocenić poziom opanowania mowy czynnej i biernej, umiejętności komunikacyjne dziecka – czy wchodzi w dialog, czy występuje pole wsp
Prawa i lewa półkula mózgu na pozór wydają się być swoim odbiciem lustrzanym, które niczym się od siebie nie różnią. W rzeczywistości są różne zarówno pod względem anatomicznym jak i funkcjonalnym. Półkule mózgowe połączone są ze sobą za pomocą spoideł przedniego i wielkiego. Spoidło wielkie formuje się w życiu płodowym, a jego najszybszy wzrost określa się między narodzinami a drugim rokiem życia. Spoidło przednie w tym czasie podwaja swą wielkość i osiąga rozmiar najmniejszej struktury dorosłych. Ważne jest, aby dostrzegać zmienności międzypółkulowe w przebiegu naturalnego rozwoju możliwości umysłowych człowieka, a także w wyniku oddziaływań stymulujących, wystąpienia uszkodzeń i podjęcia naprawczych działań przez terapeutów.
Między drugimi a trzecimi urodzinami doskonali się percepcja wzrokowa, głównie posługiwania się narzędziami. Dwulatek chętnie naśladuje osobę dorosłą. Pojawiają się pierwsze potrawy ugotowane w zabawkowych garnkach i podane w talerzykach, a także pierwsze wypieki. Dzieci rozpoczynają próby posługiwania się narzędziami, np. młotkiem czy śrubokrętem. Zaczyna rozwijać się koordynacja wzrokowo-ruchowa, ponieważ sprawność analizatora wzroku jest nierozerwalna z umiejętnością posługiwania się narzędziami. Aktywności, które powinien wykonywać z dzieckiem rodzic lub terapeuta to: układanie z dzieckiem zabawkowych widelców, nożyczek, łyżek w szufladce z przegródkami, wkładanie do otworów w deseczce trzech kół/kwadratów/trójkątów o rożnej wielkości,
Prawidłowy rozwój mowy dziecka często zależy od wielu czynników, zarówno środowiskowych jak i psychologicznych. Ośrodek mowy w mózgu położony jest bardzo blisko tego, który odpowiada za ruchy rąk. Oznacza to, iż stymulowanie dłoni i praca nad motoryką małą może pozytywnie wpłynąć na rozwój mowy. Propozycje ćwiczeń motoryki małej:- Wlejcie do miski wodę, wrzućcie do niej np. figurki zwierząt. Maluchy mogą wyławiać je rękami, starsze dzieci niech pożyczą od mamy z kuchni szczypce! Możecie zrobić sobie małe zawody – kto więcej wyłowi, rodzic czy dziecko – Do kolejnej zabawy potrzebujecie sznurka i klamerek do rozwieszania prania. Może ubrania lalek potrzebują odświeżenia? Po szybkim praniu dzieci niech rozwieszą je i przypną klamerkami do sznurka! Korzystając ze słonecznej pogody – kilka chwil i e!
Prawa i lewa półkula mózgu na pozór wydają się być swoim odbiciem lustrzanym, które niczym się od siebie nie różnią. W rzeczywistości są różne zarówno pod względem anatomicznym jak i funkcjonalnym. Półkule mózgowe połączone są ze sobą za pomocą spoideł przedniego i wielkiego. Spoidło wielkie formuje się w życiu płodowym, a jego najszybszy wzrost określa się między narodzinami a drugim rokiem życia. Spoidło przednie w tym czasie podwaja swą wielkość i osiąga rozmiar najmniejszej struktury dorosłych. Ważne jest, aby dostrzegać zmienności międzypółkulowe w przebiegu naturalnego rozwoju możliwości umysłowych człowieka, a także w wyniku oddziaływań stymulujących, wystąpienia uszkodzeń i podjęcia naprawczych działań przez terapeutów