TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
Trening Umiejętności Społecznej to zajęcia ogólnorozwojowe prowadzone w grupach kilkuosobowych. Udział dziecka w zajęciach poprzedzony jest diagnozą funkcjonowania emocjonalno-społecznego dziecka i wywiadem z Rodzicami. Zajęcia TUS mają na celu rozwinięcie kompetencji społecznych w tym rozpoznawania i reagowania na swoje i cudze emocje, dobrej komunikacji czy współpracy w grupie.

REZERWUJ
Dla kogo?
Zajęcia TUS przeznaczone są dla wszystkich uczniów, którzy prezentują szeroko rozumiane trudności w funkcjonowaniu społecznym. Trening Umiejętności Społecznych jest pomocny w terapii dzieci i młodzieży z autyzmem, zespołem Aspergera, zaburzeniami zachowania, ADHD, Zespołem Downa, Zespołem Williamsa. Zajęcia mogą być również skierowane do dzieci nieśmiałych, wycofanych oraz prezentujących zaburzenia lękowe.
TUS dla dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
to zajęcia koncentrujące się na wspieraniu rozwoju kompetencji społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych dostosowane do potrzeb i możliwości uczestników.
TUS dla dzieci z ADHD
to w dużej mierze praca nad regulacją procesu pobudzenia i hamowania, tak aby uczeń z wyzwaniem rozwojowym funkcjonował w grupie z większą uwagą. Podczas zajęć pracuje się nad minimalizacją kosztów jakie ponosi osoba z ADHD w kontaktach społecznych w związku z deficytami uwagi i nadmierną ruchliwością w obrębie ciała.
TUS dla dzieci nieśmiałych
to głównie praca nad procesem grupowym, aby stworzyć przestrzeń do otwarcia się nieśmiałej osoby na kontakty z grupą. Praca z wycofaną osobą często rozpoczyna się od pracy w diadzie (tylko dwoje dzieci), tak aby oswajanie się w byciu w kontakcie odbywało się w jak najbardziej komfortowych i bezpiecznych dla dziecka warunkach.
Cele treningu
- Rozpoznawanie emocji swoich i innych w poszczególnych sytuacjach
- Zrozumienie pojęcia „złość” i jej wyrażania
- Uświadomienie istnienia granic między ludźmi
- Nauka stawiania swoich granic i szanowanie granic innych
- Poznanie sposobów reagowania na zaczepki i agresję innych wobec nas
- Poznanie znaczenia słowa „asertywność”
- Rozróżnianie zachowań agresywnych, asertywnych i uległych
- Nauka rozpoznawania sytuacji, w której powinniśmy prosić o pomoc
- Zrozumienie pojęcia krytyka oraz informacja zwrotna
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
- Komplementowanie innych oraz reagowanie na komplementy
- Rozpoczynanie rozmowy z innymi ludźmi