TERAPIA RĘKI
Terapia Ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Przede wszystkim służy jednak do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego.

REZERWUJ
Terapia małej motoryki, zwana terapią ręki u dzieci, to forma terapii skoncentrowana na rozwijaniu i doskonaleniu zdolności motorycznych rąk. Jest to szczególnie ważne w rozwoju dzieci, ponieważ zdolności małej motoryki odgrywają kluczową rolę w codziennych aktywnościach, takich jak jedzenie, ubieranie się, pisanie, rysowanie, malowanie i wiele innych. Terapia małej motoryki jest przeznaczona dla dzieci, które mają opóźnienia w rozwoju lub trudności w wykonywaniu precyzyjnych ruchów rąk, co może wpływać na ich ogólny rozwój, funkcjonowanie i samodzielność. Dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi, takimi jak autyzm, zespół Downa, zaburzenia neuromotoryczne czy dyspraksja, mogą również korzystać z terapii małej motoryki. Podczas sesji terapii małej motoryki terapeuci wykorzystują różnorodne ćwiczenia, zabawy, gry i manipulacje, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb i umiejętności dziecka. Te aktywności pomagają wzmocnić mięśnie dłoni i palców, zwiększyć precyzję ruchów, poprawić koordynację, wzmacniać chwyt oraz rozwijać sprawność grafomotoryczną, czyli zdolności potrzebne do nauki pisania i rysowania. Terapia małej motoryki nie tylko rozwija zdolności fizyczne, ale także wpływa na rozwój umysłowy i emocjonalny dziecka. Dzięki zastosowaniu zabawek, materiałów artystycznych i ćwiczeń, terapeuci tworzą przyjazne i pozytywne środowisko, które zachęca dzieci do eksploracji, uczenia się i rozwijania swoich umiejętności w przyjemny sposób. Kluczowym celem terapii małej motoryki jest poprawa sprawności ruchowej rąk i palców, co przekłada się na zwiększenie niezależności dziecka w codziennych czynnościach oraz ułatwia mu naukę szkolną. Dzięki regularnym sesjom terapeutycznym, dzieci mogą osiągać postępy w swoim rozwoju, rozwijać pewność siebie i zdobywać umiejętności potrzebne do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i szkolnym.
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
- zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej (wzmożone lub obniżone napięcie)
- nieprawidłową postawę ciała
- problemy z wykonywaniem codziennych czynności (picie z kubka, zapinanie guzików)
- problemy w zabawach manualnych (układanie małych przedmiotów, lepienie plasteliny)
- problemy grafomotoryczne (pisanie, malowanie)
- zaburzenia kontroli wzrokowo-ruchowej
- problem z koordynacją ruchową
Cele terapii:
- poprawa sprawności ruchowej całej kończyny górnej
- udoskonalenie sprawności manipulacyjnej ręki
- wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców
- doskonalenie umiejętności chwytu
- doskonalenie pisania
- praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi
- wspomaganie utrzymywania prawidłowej postawy
- poprawa koncentracji