Obecnie coraz więcej żłobków zatrudnia logopedę, jednak najczęściej nie odbywa się to w pełnym wymiarze godzin. Logopeda powinien być świadomy, w jakich zajęciach uczestniczą jego podopieczni. Wiele placówek oferuje wiele zajęć odziaływujących na różne obszary – funkcje słuchowe, motoryka mała, kinestezja. Wiele dzieci do 3. roku życia ma problemy w spożywaniu posiłków. Dzięki wsparciu specjalisty, opiekunowie i rodzice mogą dobrać do maluchowi odpowiednią łyżeczkę, kubek czy butelkę. Logopeda zazwyczaj ma możliwość obserwacji dziecka w grupie, ale także podczas zajęć indywidualnych. Ważne jest, aby jak najwcześniej sprawdzić, np. budowę i sprawność aparatu artykulacyjnego, wędzidełko, słuch, sposób oddychania czy napięcie mięśniowe w obrębie twarzy. Terapeuta przed zakwalifikowaniem dzieci do indywidualnej terapii powinien ocenić poziom opanowania mowy czynnej i biernej, umiejętności komunikacyjne dziecka – czy wchodzi w dialog, czy występuje pole wsp